måndag 15 december 2008

enkelt julgott

Enklast är nog dessa papparkakor... Köp färdig pepparkaksdeg (funkar ju såklart med hemmagjord oxå:)), blanda i flagad mandel, gör en rulle... in i frysen. Ta fram, och skär tunna skivor, grädda. Klart ;)

Leilas Rocky Road har väl ingen missat?
600 g mörk kvalitetschoklad 70%
2 påsar dumlekola (jag föredrar den med crisp)
2 nävar mini marshmallows (i år tog jag tomteskum..)
3 dl salta jordnötter
1 dl skalade pistagenötter
(Anna hade även i Nutella i sina.. det lät smaskigt)

Smält chokladen, blanda alla ingredienser, häll i plåt (med bakplåtspapper), låt stelna, dela i bitar... MUMS!

Jag och barnen gjorde kaffetryffel för första gången... har alltid trott att det var bökigt o göra, men det var det verkligen inte.
123 g grädde
2.5 g frystrokat kaffe
100 g mörk choklad
125 g smör
Koka upp grädden, tillsätt kaffepulvret, rör ner smöret, bryt chokladen i bitar i en skål, häll över gräddblandningen, rör tills chokladen smält. Sen ställde jag skålen i kylen över natten, rullade bollar, som vi rullade i kakao. Mmm!

Ps. de fina träskålarna har svärfar gjort... jag som har målat dom vit :)

En gammal barnmatsburk, och en pucko-flaska.... se så fint :)



God Jul !

Kramar / Hanna

8 kommentarer:

Vit Gladiolus sa...

Herreguuuu så mycket gott! Jag måste verkligen prova Rockey Road, såg på tv:N!!!!!
Kraaaaam

mimmuli sa...

Jätte fina bilder:) Fin blogg du har..=)

Mari sa...

Herkullisen näköisiä joululeivonnaisia, nam ;)

Compact Garden sa...

Mums mums.../Anne

Jessica sa...

Hej,
vilka fina bilder du visar. Gillar din blogg!
Ser härligt ut med all snö! Här har vi bara lera och blött, tur att man kan mysa inomhus med julgodis och en massa ljus!
Må gott
Kram
Jessica

LantlivsAnette sa...

Åhhh vilken fin och trevlig blogg du har..jag måste ha dig som länk hos mig nu direkt...så att jag hittar tillbaka..
Ha det gott
Kraam Anette

Anonym sa...

Hej Hanna!! Mycke mumsigt du gjort! Skall pröva att göra ngt. av det du gjort! Kram Lena

Millas hem sa...

Rocky Road har jag själv aldrig gjort, men hört så mycket om dem, så jag måste absolut prova!

Panduro har färdiga notblad att köpa, men leta på loppisar istället, har själv hittat många gamla notblad där!
Jag var bara tvungen att kika på dina jättefina utebilder igen...de är helt ljuvliga!

Ha en bra dag!

Kram Camilla