lördag 20 december 2008

Lilla jul

Hej igen!
Igår blev det inte mycket bloggande... hade fullt upp med matlagning, julfirande mm...

När barnen vaknade hade tomten varit o lagt lite klappar under granen... Men det va bara två klappar till L !!! Trots att jag sa att hon bara fick titta, inte röra..va hon där o läste på klapparna...
-Hoppas jultomten kommer med mera klappar ikväll!
... sen blev det en enda lång väntan................. pust o stön, hela låånga dan.

Knäppte lite kort i köket.. innan jag började med julmaten.

Men det är bara små pusselbitar - är inte redo att visa köket i sin helhet...
-För att det är på tok för mycket ek där! När vi gjorde om köket för fyra år sen, så skulle man ju ha så mycket ek, som möjligt.... Tacka gudarna att vi inte valde ekluckor, iaf!
Men däremot valde jag ek-täcksidor, vilket jag ÅNGRAR !!
Bara till o måla :S

Det enda lilla röda i detta hus; L's förkläde


"matsilvret"



Här förvarar vi hundmat (!)... ehh, ja vi lever väl i hoppet om att det en dag ska flytta in en ny hund här hos oss :)
.......Och tidningar.


Diskmedelsgömma


Sockerburken kommer från stugan... Te och Kaffeburken kommer från någon mysig butik i Örebro, för några år sen.
Love them :) Fick dom i julklapp av bror, och hans dåvarande flickvän.



Ljuskoppar som har fått smaka på zinksprayen... de va bruna, när jag fick dom... Oxå av Maria, i Öret :)
Stenarna har fått lite 'snö' på sig.


Mandelkvarn ,från loppis... 15.-


Mina kära Bruka-skålar




Denna lilla klapp har börjat sin resa till Norsborg idag... hoppas den hinner till jul :S

________________________________________

Lite av det som bjöds på igår.......
Romtårta



1 burk Creme Fraiche
1 burk Philadelphia
2 ägg, kokta, hackade
rödlök, hackad

Blanda alla ingredienser
Lägg på fat, forma till en platt tårta
Toppa med röd och svart Caviar

Servera med t ex. kex lr. tunnbröd
_____________________________________
Mammas Nubbesill

200g matjessill
1½dl rödlök
1½dl gräslök
½dl dill
3dl gräddfil
2msk kaviar

Blanda alla ingredienser.....................Njut en smula :)


______________________________

Till slut kom då tomten... med näsan på sned...
Efter en evig väntan.....
Barnen va helt hysteriska... L stod o hoppa jämnfota... -Jaaa! Julklappar!!!
Dom attackerade julklappssäcken som hungriga vargar... o slet av pappret...
Det va som o titta på film..- sprutade presentpapper över hela vardagsrummet!
N radade upp sina bilar... o sa; Det va fina julklappar!
Sen blev det romtårta med julfilm, i soffan... Barnen somnade sött nästan på en gång.. (o maken med :))
Allt va frid o fröjd, tills L började hosta...o kräktes.. i soffan!
Försökte väcka maken...utan o väcka sonen....sittandes med spyan i händerna..
-Älskling!? ...till slut va jag ändå tvungen o gorma så högt jag kunde.....
....Vilken karusell :D

Ha en mysig lördag, i väntan på julen, kära vänner!
Tjing tjing!
Hanna

6 kommentarer:

Compact Garden sa...

Vad du hinner...men som vanligt underbara bilder, jag såg att silver färgen varit framme ha,ha..
Ha en riktigt God Jul.
PS: får jag länka till dej?

♥ Fyra årstider sa...

Tittar in och önskar dig en riktigt skön jul ♥. Vilket underbart hem du har.
Kram Lotta

Maria sa...

Memories :)
(Thé och kaffeburkarna är ifrån en butik som heter PK-Design på Norr i Örebro.)

Kram!

Malin sa...

Hej Hanna!
Du rä så duktig på att blogga och skriver så bra =)
Ser att jag har samma julganskulor som dig, stora vita från IKEA, eller ? *hihi* Har precis klätt klart gran nummer två eftersom den första tappade alla barr efter 3 veckor. Så nu fick det bli plastgranen istället...
Kramar Malin

LantlivsAnette sa...

Åhh vad mycket fint du visar oss...
Och det där zinksprejet..det har jag aldrig hört talas om, vilken grej..var köper man sånt !!
ha nu en bra fjärde advent
Kraam Anette

Vit Gladiolus sa...

Men duuuuu vilket härligt inlägg. Kanon!!!! Vilka fina saker du visar!!
Kraaaam