onsdag 18 juli 2012

Blåbärstry ~ Honeyberry



Planteringstips coming up! För er som vill odla ätbart
Lonicera caeruela var. Kamtschatica på latin, blåbärstry på svenska. 


Amerikanska blåbär i alla ära, men hos mig är dessa bra mycket frodigare och ger mycket mer bär.
Jag har tre blåbärstry-buskar vid vårt utespa. Den första jag planterade stod det bara Lonicera Kamtschatica - Blåbärstry på när jag köpte den... det var länge sen, tror dessa buskar var nykomlingar i Sverige då. 
Senare planterade jag Atut - som är låg, nästan marktäckande till växtsättet. Och Duet - mer upprättväxande, har lite smalare avlånga bär och mognar först av dem. Det finns även fler sorter, som Anja, Fialka, Gerda och Karina.
Planterar man två eller fler sorter ger det bättre pollinering, och mer bär. Jag och barnen plockade av ungefär tre lite igår, och då är hälften kvar som inte mognat än.
De är lättodlade och härdiga, iallafall upp till zon 6 här i Sverige.

De är släkt med bla. blåtry, kaprifol och rosentry. OBS! Blåbärstry är den enda tryarten som har ätbara bär, icke att förväxla med mycket lika blåtryet alltså.

Smaken då?? Som blåbär, lite mer sur i smaken ...kan en del tycka. Kan användas precis som blåbär.
Kakan jag visade i förra inlägget hade vi blåbärstry i (klicka HÄR)


Där, vid foten av körsbärsträdet har jag mina blåbärstryn.

stora bär...


 Ha d gott!
Kram ♥♥♥ Hanna
 .

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tack!! Vilket mysigt inlägg!!
kram

Norrfrids Eija sa...

Vet du nu insåg jag att vi har en risig buske i ett hörn av vår vilda trädgård - det är ju en blåbärstry! Eller den andra som var inte var ätlig? Måste genast gå ut och kika om det är några bär på den...TACK, älskar och vill odla bara sådant som är ätbart....

Berit sa...

Jag har aldrig vågat smaka dom:)Men är väl inte såå förtjust i blåbär heller...
Ha en underbar dag!!

bec sa...

I am so jealous I definitely am going to get these little beauties growing in my garden. I love blueberries!
Bec x

Lotta sa...

tack för tipset, de ska jag nog plantera eftersom det inte finns gott om blåbär där vi bor!
Ha en fin dag.
Lotta

StrandviksVillan sa...

Äsch, du sätter så många idéer i huvudet på mig! Ännu en sort jag vill skaffa till trädgården...
Ska se vad jag får tag på ;)
kram!

Lövbacka sa...

Mmmm måste nog prova! Ha det gott! Pernilla

Blåbärs och smultronstället sa...

Tack för tipset, härliga bär!
Igår plcokade sambon blåbär och idag gjorde jag en god blåbärspaj, mmm
Kram Susanne

Nordlycka sa...

Tack för tipset!!! :)
/Klas