onsdag 16 september 2015

röd krusbärssaft


röd krusbärssaft

I regnet plockade vi, jag och dottern, en full maja med krusbär ..plockade rätt ner i bärdelen till saftmajan alltså, 7,5 liter röda krusbär. Finns en hel del kvar, riklig skörd!

Ganska små bär i år dock, mycket taggig buske, som står mitt ibland hallonsnår och spansk körvel i vår numera något vildvuxna 'grönsakshörna' …regn och blodiga fingrar.
Tyckte dottern var duktig som hjälpte till! Fick veta att hon var mutad, glass med chokladbitar mot att hjälpa mamma med krusbären, haha!

Fick förresten tips på instagram om att använda bärplockare till krusbären - dra bärplockaren längs undersidan av kvisten så följer alla krusbär med. Tål att testas, nästa gång! :)

Recept
Till 7,5 liter krusbär tog jag 700gram socker.
Ånga i saftmaja i ca en timme.
Tappa ur en liter efter halva tiden, och häll över bären.
De rengjorda flaskorna steriliseras i ugn i 100 grader ett tag innan saften tappas ur, direkt ner i flaska ifrån saftmajan (fyll ända upp, det sjunker sedan). Förslut genast.
Klart!


Nästan fyra liter saft blev det denna gång.
Sedan brukar jag märka saftflaskorna, vill såklart veta vad för saft man plockar fram ifrån matkällaren :)
Jag gjorde etiketter av vimplar som egentligen är till sugrör, i griffeltavelstuk, så man kan skriva med tavelkrita på dem.
Köpte dessa när jag var på homeparty hos Helenas Hem, hon har dem i sin webshop också.
Det blev bra, går att återanvända sedan också, bara sudda och skriva nytt!


flasketiketter av sugrörsvimplar

flasketikett röd krusbärssaft sugrörsvimpel

röda krusbär krusbärssaft
en 'hatt' av linnetyg döljer den fula korken på flaskan, också återanvänd, från en uppdrucken saftflaska

röda krusbär saft

röda krusbär krusbärssaft utekök

hannashantverk.blogspot.se glasburk med tappkran drink dispenser utekök röd krusbär saft
Sommarens sista saftkalas? Glasburken rymmer 6 liter (från Clas Ohlson) Hade bål i den på min 40-årsfest - perfekt! 

hannashantverk.blogspot.se röd krusbärssaft kundkorg
kundkorgen jag fyndat på loppis är bra till att bära upp/ner från/till matkällaren

glasburk med tappkram drink dispenser röd krusbärssaft

hannashantverk.blogspot.se utekök krusbärssaft drink dispenser


Ha d gott!
Kram  Hanna




2 kommentarer:

http://www.pattern-addiction-and-more.blogspot.com sa...

Hi, all your Posts are most beautiful. Txs for the great inspirations ! Hug, Barbara

Lorenzas skafferi sa...

Vilken härlig färg på saften! Man blir riktigt snål :) smakar säkert ljuvligt.