torsdag 16 september 2010

Äppelsaft

.
.
Dottern och jag plockade resten av våra Transparente Blanche... innan de bevingade små äppeltjuvarna skulle hinna äta upp alla. ...ni ska veta att jag svurit över dom små bestarna i år! De har ätit upp de flesta av alla våra bär och frukter... Grrrrrrr! Ursäkta, det var inte fåglar inlägget skulle handla om, hehehe!
Iallafall så blev det en full korg med äpplen :)
Jag har provat koka äppelsaft i saftmaja förut en gång... men det blev ingen hit, då jag hade i en citron också... blev alldlels för beskt! Nu googlade jag, igen för att kolla om man KAN göra äppelsaft i maja. Hittade några forum där folk berättade om sina kok...
.


.
Så det blev Äppelsaft med Kanel, kokt i saftmaja!
Hur enkelt som helst... bara skära ner äpplena med skal och kärnhus i majan, varva med lite socker (jag tog 3-4 dl till en full maja) och en kanelstång. 

Koka/ånga i ca en timme, tappa ur några deciliter när halva tiden gått och ös detta över frukten. Sterilisera glasflaskor i ugn i 100 grader en stund. Tappa upp saften i varma flaskor, förslut genast.
Jag fick ut ungefär 2,5 liter saft... Mums! Den är även god att dricka varm ;)
.
emaljerade Kockums-prylar från loppis
.

lykta från loppis
.
.
Många inlägg från uteköket på sistone... tssss! Nä, jag ska försöka fota lite nån annanstans... jag lovar ;)
.
Men nu ska jag tappa upp ett varmt bad till lillen, och göra en eld i kaminen... ruggigt väder idag! Inatt hade vi minusgrader, burrr! I helgen måste jag nog bära undan lite pelargoner till vintervilan... redan!?.
.
Ha d gott!
Varm kram ♥♥♥ Hanna

20 kommentarer:

Sandra sa...

Hejsan!
Bra tips med kanel till äppelsaften, de ska jag prova. håller för fullt på att koka äppelsaft i saftmajan. Vi ska ha ganska mycket för att blanda med havtornsaft sen, de e gott! Men skulle också vilja ha en äppelsaft som är god i sig själv, så jag ska nog ta och testa med kanelen och om de blev gott för dej måste de väl bli gott här också ;)

Vackra bilder har du, och vilket underbart utekök!

kram
Sandra

Katja T H sa...

Vad läskande gott det såg ut! Ja, jag har också svurit över fåglarna i år. Dom tog alla bär från krusbärsbusken under en natt! Äpplena pickar dom sönder och inte fick jag några Smulgubbar heller, dom tog alla.
Nå detta var min första sommar med trädgårdsland, så jag har lärt mig lite och ska försöka mota problemen tills nästa sommar. :)

StrandviksVillan sa...

Tack för tipset! Jag kokade saft igår av bär, och är jättesugen på att göra fler sorter!
En jättefin present tycker jag det är att ge bort nåt man kokat och lagat själv. Åtminstone uppskattar jag själv sånt.

Du får såååå gärna visa bilder ifrån uteköket :)

Ha en fin dag!

Galleri MochB sa...

Såå fina bilder, så dem tröttnar vi inte på :O) Lät gott det där, kanske man måste prova. Har också hört att äppelsaft gjort i saftmaja blir läskigt...
Kram Mia

Nilla sa...

Vilken fin färg saften fick.
Själv ska jag prova göra äppeldricka i en hink.
Om lusten och tiden finns nån dag. :)

Ha de bäst !!
Nilla

fröken knopp sa...

Den ser underbart god ut Hanna!! mm...

Ja du, här har de störrsta o finaste pelargonerna redan åkt in i källaren..o ikväll får nog även fikon träd mm dansa in där.. Inte vill vi väl ha vinter redan?!

Varma Kramar Elin

Maria - Villa Krutbruket sa...

Alltså, jag bara älskar ditt utekök. Det är ju sååå charmigt och fint!

Ser verkligen super gott ut med Äppelsaft med kanel. Bjuder du på ett glas? ;)

Skönt att du är tillbax i bloggvärlden. Kramar!

annika sa...

Du, så gott det verkar med äppelsaft. Saftmajan är ett bra redskap som jag använt en hel del.
Läckra bilder.
annika

Hem och Lycka sa...

Å så härliga bilder!

kram Mia

bakom berget sa...

Så vackra bilder du tar. Man blir så sugen på att göra äppelsaft.
Ja visst känns det som om minusgraderna kommer tidigt i år. Det är alldeles för tidigt.
Ha en fin helg! Kram Åsa.

Mina drömmars hus sa...

Vilka härliga bilder du har på din blogg,gillar verkligen bloggar med mycket bilder.
Har precis startat upp en inredningsblogg, du är välkommen på en titt!
Ac
Mina drömmars hus
www.minadrmmarshus.blogspot.com

Monkan sa...

Vilken härlig färg på saften, och vad snyggt du piffat flaskorna.

Härliga bilder.

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hallå!

Visst är den charmig, lilla stegen :)

I helgen ska Micke åka bort med sitt jobb så jag blir själv hemma. Har bjudit över en kompis på lite "tjej-mys". Äta lite gott, dricka gott och tjatra.

Jag skulle behöva göra höst i trädgården också. Hoppas jag har bättre lycka i år än förra året. Alla pelargoner dog :(

Skönt med en lugn hemma helg för er.

Trevlig helg, vännen! Kramar!

Tin sa...

Underbara bilder du visar!!!
Minns att mamma gjorde äppelsaft när jag var liten och får nostalgikännslor när jag ser dina bilder.
Kram Tin

Karin - Mina Rum sa...

Vilken underbar färg den fick, din saft. Är det bara T-Blanche i den? Gott med äppelsaft, och jag kan verkligen föreställa mig att den är god varm.
Ha det bra. Kram!

emblas-kanel sa...

For en nydelig blogg, og sååå god den saften så ut. Fant din blogg tilfeldigvis når jeg søkte på matkällare. Legger deg på min favorittliste. Mine foreldre bodde noen år i Sverige før jeg ble født så vi hadde så mye svenske ting i mitt barndomshjem + bare svenske julekaker (drømmar, strassburgere m.m.)Derfor er jeg så glad i svenske interiørblad og svenske interiøblogger. Jeg er fersk blogger, men der er allerede kommet innlegg om greier fra Sverige. Ta gjerne en titt innom.
Ha en fin søndag!
Hilsen emblas-kanel

alegni sa...

vad gott det låter med hemlagad äppelsaft, hanna!
jag ääälskar bilder från ditt utekök, så du får visa sådana varje dag om du vill :)
kram
ingela

Anette Willemine sa...

Eple + kanel = Suksess

Så vakre bilder! Det er en fryd å lese bloggen din!!!

Ønsker deg deilig høstdager!

Klem,
Anette Willemine

Lena sa...

Hej
Hur mycket äpplen tar du till ett kok?

Hanna sa...

Hej Lena!
Jag har aldrig mätt/vägt exakt, men jag fyller bärdelen i saftmajan med äpplen.

Mvh Hanna