torsdag 16 april 2009

Månadssmultron

Rügen heter den här sorten... Ger goda stora bär hela sommaren. Översta bilden hittade jag på nätet...har ganska mycket av dom hemma... men har nog inte knäppt ett enda kort på dom : (
Den revar inte, så man behöver inte vara rädd för att den ska ta över hela rabatten.

Men nu backar vi bandet lite.... Till början av de små liven. Så får ni se lite av vad jag pysslat med idag ; )


En liten smultronbebis, i min hand (har handskar på mig)... på väg att 'skolas.
Väldigt pillrigt att hålla på med...
...använder en penna, typ snickarpenna... till hjälp.
Jorden har jag vattnat innan.


Klart... Nu är det bara att vänta... vattna o gödsla...

Just nu är det Tinas Trädgård, på tv4+ . Jag som inte har den kanalen ska kolla på det senare...via nätet.
Man kan se det, en vecka framåt! Liksom Leila på Landet, Äntligen Hemma, mm...
Klicka HÄR, så kommer du dit.

Ha d gott! Fredag imorgon :D
Kramar / Hanna

16 kommentarer:

Vita drömmar och choklad sa...

Från smultron till något helt annat. Var har du köpt den fina sandfärgade pläden som du har liggande på din säng. Gillar ditt sovrum skarpt. Resten av huset oxå för den delen!
Ha en fortsatt trevlig kväll!
Kram Camilla

Rester till middag sa...

Smultron..... så gott!
På min skola har vi planterat vårblommor i en ganska stor låda på ben. Sedan har vi satt smultron längs kanterna. Barnen och vi hoppas på många goda bär...

Martina sa...

Oj. så pilligt med smultronplantorna!! Det är väl balsam för själen att vistas bland alla småplantor och se dem växa.

Måste ju säga... att jag aldrig sett en finare torkvinda än den vita du köpt!!

Ha det så bra!
Kram Martina

Mitt smultronställe sa...

Det är väl roligt att så och skola om. Har gjort det några år men i år hanns det inte med...

Ha en bra helg, Kram Camilla.

Maria - Villa Krutbruket sa...

Godmorgon, godmorgon!

FREDAG!! Tack o lov känns det som, haft super kort vecka men herregud så skönt med helg igen..

Vi ska på 30 års fest imorgon, men jag känner inte en kotte där förutom min Micke då.. Känns som om det kvittar.. :(

Nej, inge bud på lgh än :( Vet inte om det mäklaren som är seg eller vad det är.
Han har sagt att en del har kollat lånelöfte och så men sen har det inte hänt ett skit, sen kommer han efter någon dag och säger att det kommer någon annan som är intresserad *snurrig*
Får lite ont i magen när jag tänker på lgh, tänk om det bara hade varit en enkel hyresrätt, gått och skrivit på ett papper så var skiten ur världen.. Men men bygget har ju fortskridit utan problem så det här ska väl krångla.. *Negativ* :)

Mina föräldrar bor precis bredvid vårat hus. De äger en jordbruksfastighet med mkt mark så vi har fått 4000kvm av dem och på den tomten bygger vi...

Vad roligt att bygga om källaren, sååå spännnande att få se resultatet..Måste visa oss nyfikna bloggvänner :P

Ska ni hitta på i helgen då?

Hm, ja det här med placering av torkvindan. Asså planering av tomten är inte det lättaste.. har du några tips till en nybörjare som jag? ;)
Bara vart man ska ställa torkvindan är ju svårt att veta..

Nu ska jag jobba med lite statistik och ta en kopp te...

Ha en trevlig helg om vi inte hörs innan...

KRAMAR!!!

Torunn sa...

Er du ferdig med priklingen??? :-) Litt av en jobb det der gitt. Jeg er litt redd for å ødelegge plantene når jeg holder på jeg. Dessuten har jeg funnet ut at jeg har sådd altfor mye i år. Har jo ikke plass til alt etter at det er priklet!
God helg til deg!

Klem Torunn

Gnistrande snö sa...

Underbara bilder och underbar blogg!
Visst är det en härlig tid nu när man får så och planera för trädgårdens projekt :-)

Varma hälsningar
Katarina

Compact Garden sa...

Men vilket underbart pillgöra..sånt gillar jag..det måste vara helt otroligt roligt att hålla på med blommor och blader på det sättet..

Ha en underbart skön kväll, här strålar solen och är ljummet ute, knappt sant...

Nu ska jag in och frossa på länken/Kram Anne

♥ Fyra årstider sa...

Det låter så rogivande att arbeta med växter.
Kram Lotta

Det vita dårhuset sa...

Heej =)
Tack för den lilla skolan!
Jag är helkass på plantering så fler sånna här inlägg mottages tacksamt **fniss**

Ha det gott!
kram Erika

lottens vita och gröna sa...

oh smultron ska man kunna hitta litevarstans i trädgården, den doften...nu får jag nästan ståpäls, hihi!

vilken superfin torkvinda!!!

varmkram lotten

Martina sa...

Hej Hanna!
Det var jättekul att träffa dig idag mitt bland alla fina blommer och blad. Jag kommer snart igen hihi..

Det är ju hur spännande som helst egentligen när man som bloggvänner träffas "på riktigt" för första gången. Faktiskt blir det ju lite konstig känsla för vi känner ju inte varandra personligen, men vi har genom bloggen redan lite koll på hur de ser ut hemma hos varandra och lite uppfattning om intresse, vad man gör om dagarna osv.

Vi måste ju hitta på någonting tillsammans någon gång...vi är ju tokiga i samma saker!!

Efter jag var hos dig åkte jag till Plantagen och köpte några vita penséer. De fick bo i en liten zinkkruka, som jag ställde ute på trappan. Men som det blåste idag! Jag trodde krukan skulle blåsa iväg...hoppas inte alla blommor blåst bort nu.

Ha det så bra!
Varmaste kramen Martina

kardemumma sa...

Hur gröna fingrar har inte du?
Finns det nån i Sundsvall som har Bruka nu när de "konkade"?
Jag träffade en trevlig tjej som äger Vass på mässan som var sugen på Bruka.
Kramar C

Marie sa...

Hej Hanna!
Tack för tipset om penséerna =)
Ska ta och plantera nästa helg när man fått lite pengar =P Hur har det gått första veckan på jobbet?
Hoppas du får en härlig helg!

Kramar Marie

Ett skönare liv sa...

ser härligt ut, längtar tills man kan njuta av de små bären :)
hoppas helgen blir härlig!
kramar nadja

Inspiration i vitt sa...

Hej Hanna, nu hänger den lilla söta skylten hos mig och den är så fin och bra ide' att kunna vända på den oxå, tack igen Hanna.
'Vilka små bebisar men oj så gott senare.
Kramar till dig/Ingela.