tisdag 13 november 2012

köksö & hemgjord müsli



Hemgjord müsli gör jag alldeles för sällan, det borde man göra oftare... som är så enkelt, och mycket godare än köpt. Och man tager vad man haver - det man tycker om.
Ingredienserna denna gång blev havregryn, solroskärnor, linfrö, grovt krossade hasselnötter och cashewnötter, sesamfrö, en skvätt olja, och honung. Blandade allt på en mindre plåt klädd med bakplåtspapper, in i ugnen på 200 grader celsius i ca 20 minuter. Man ska helst röra några gånger under tiden...

...men jag gick ut och matade fåglarna medan plåten var i ugnen... glömde bort müslin (så klart) och fortsatte pyssla ute i tvättstugan innan jag kom på att jag hade nåt i ugnen! kommer in i huset och känner doften av brända nötter ...så min müsli var nog inne i ugnen lite mer än 20 minuter, det var en aning mörkt på toppen!

Ja, iallafall... till sist blandade jag i torkade aroniabär ..av egen skörd, såklart :P
Trots missödet i ugnen så blev det kanongott ...jag som älskar de halvpoppade popcornen i botten av popcornskålen gillade den här lite extra-rostade müslin ;)


..och solen tittade in i köket så jag passade på att fota skapelsen, ja och lite av köksön :)






och där här katterna sin matplats också..



Ha d gott!
Kram ♥♥♥ Hanna


11 kommentarer:

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Hehe ja det er godt at det er flere som er sånn. Ser veldig godt ut så det skal jeg prøve. God kveld !

Johanna sa...

Hemmagjord müsli måste jag testa att göra! Låter supergott:)

Väldigt vacker köksö!

Kram Johanna

Lena sa...

Fina bilder! Var kommer det svarta snöret/bandet med texten Homemade?

Lantligt i Smultronbacken sa...

Jag är så dålig på att äta mussli, men när jag gör det så ska det vara hemmagjort, gärna med crunch. Tycker att mussli fastnar så mycket i tänderna att jag få gå och peta hela dan.
Hihi, tänk vilka bekymmer man har:))

Kram Teres

Hanna sa...

Lena, snöret köpte jag på Panduro för några år sen. Det är mörkbrunt :)

Kram Hanna

Lindblomman sa...

Härliga bilder du bjuder på ...
Jag brukar också göra musli, gubben grymtar ;) hemma så fort den är slut, så det händer rätt ofta att jag gör musli...

Kram Lena

Sallys hus sa...

Hej hej!

men ååå så fint ni har det där på köksön och va gott det där lät...måste testas framöver..;)
Ha en fin onsdag!
kram Katarina

Gabriella sa...

Härliga bilder, så fint det ser ut hos dig! Och gott med hemmagjord musli=)

Anonym sa...

Såå gottit & ljuvligt vackra foto//Kram Annmi

Min-Hus sa...

...beatifull pictures from your kitchen!!!
Hugs Anja

Tinas bo sa...

Vilken underbar köksö!!
Love it!!! :0)
Och vad mycket vackert du har där..

Hemmagjord Muesli låter supergott! :)

Kram Tina