måndag 5 augusti 2013

calzone special


...blev det till middag igår. Efter att jag visat bild på instagram fick jag frågan om att ge er receptet här på bloggen. Your wish is my command... :P


Det var sonen som fick bestämma middagen, och han ville ha hemmagjord pizza...
För att göra det enkelt för oss så frågade maken lite snällt på den närmaste pizzerian om han kunde få köpa pizzadeg - det var nemas problemas!
Tanken bakom calzonen var mest av praktiska skäl - gör vi inbakad pizza så får vi plats med två pizzor per plåt, alltså kan vi grädda alla fyra samtidigt. Hade aldrig gjort inbakad pizza förut, men jag har ju sett pizzabagarna sno ihop en och annan :P
Barnen gjorde också egna inbakade pizzor, det var bara att nypa ihop degen efter att man fyllt dom.

Tryckte ut/kavlade degen till en rundel, precis som en äkta pizzabagare ...nja nästan iallafall, iförsig har jag nog aldrig sett en kavel på en pizzeria, hahaha!
Tomatsås på ...spara lite på kanterna för att kunna nypa ihop degen sedan.
Fyllningen la vi på i mitten så det blev deg kvar att vika över från två håll.
Till fyllning hade vi lite gott o blandat.. jag tog massor med ost, skinka, ananas, champinjoner, svarta oliver, lök, tomat, paprika ...och strödde på extra oregano innan jag nöp ihop degen.
Lite riven ost som topping, innan skjuts in i ugnen...
Varmluftsugn ca 225-240 grader celsius, i sisådär 10-15 minuter ..man får kolla när de fått fin färg.
Vet inte om det var för att det var "äkta" pizzadeg ...men det luktade precis som på en pizzeria! Gött!

Ha d gott!
Kram ♥♥♥ Hanna

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tack Hanna!! Detta skall jag prova!!!! Kram från Hanna:)

Malin - Stjärnflocka sa...

Vilken bra idé att köpa pizzadeg! Det ser fantastiskt gott ut! :)
Kram

Hyrestanten sa...

Kul idé att köpa färdig deg. Det ska jag också fråga efter. Månne om man måste känna personalen på pizzerian?

Gradinskan sa...

Åh, vad det ser gott ut! Det måste jag testa på familjen :)

Gradinskan sa...

Åh, vad det ser gott ut! Det måste jag testa på familjen :)

Sommerhuset i bakken sa...

Nam! Det så veldig godt ut ;-)

Ha en super tirsdag!

anettan sa...

Vilken pizzabagare du är, det ser jätte gott ut. Ha en skön kväll. Kram Anette

Carina sa...

Smart gjort att komma på att fråga om att få köpa deg...och modigt.