söndag 19 december 2010

Julgodis


Nu är det dags att (fylla på) göra julgodis. Jag visar ett par av mina favoritgodisar :) Bilderna är från förra julen, årets upplaga har jag inte hunnit fota... och som sagt så är det snart uppätet! Gottegrisar är vi allihopa :)
Först ut har vi något som jag hittat på... gott blir det ;)
Smält nougat och choklad, blanda ihop med rostade mandlar (rosta i ugnen i ca 5-10 min, 250 grader C), corn flakes och dumle med crisp. Låt stelna, och skär upp.
I år hade jag även i rice crispies... Mums! Man kan ju variera i oändlighet....




Det andra är Leilas Cornflakes Crisps, försvinnande goda! Receptet hittar du HÄR
Jag förenklade mina en aning, istället för att doppa varje bit i choklad så bredde jag choklad över hela 'kakan' innan jag skar upp dom.

Ha en skön 4:e advent!
Kram ♥♥♥ Hanna

13 kommentarer:

Villa Vinkelhaken sa...

Låter jättegott!
Vilka söta vita tomtar du visar! =)

Ha en skön dag!
Kram Jenny

Sköna o Gröna Ting sa...

Mumsfilibaba, vilka godsaker du gjort och jag förstår mycket väl att det lär ta slut INNAN julafton:)

Tack för inspirationen, nu skall jag själv sätta igång och stöka i köket.
Ha en underbar söndag
Kram till dig
Marianne

Lisas torp sa...

Ååååååh! Här sitter jag och riktigt dregglar över ditt julgodis! Så smaskigt och så härligt det ser ut!
Tack för tipsen!
Lisa

Vit dröm sa...

Åh dom är verkligen underbart goda! MUMS!
Önskar dig en härlig fjärde advent!
Kramar Anna

Ljuva Drömmar sa...

Nu blir jag sugen på att göra lite godis. Jag brukar göra nåt liknande som din första variant men med nötter och torkad frukt. Gillar sånt som går fort och lätt att göra ;)

Önskar dig en underbar 4:e advent, kramar Maria!

Kika gärna in till mig och var med i min tävling.

Zinkhjärtat ♥ sa...

Hej Vännen!
Ser verkligen jättegott ut! Vi har inte ens börjat med godiset ännu:)
Det blev riktigt bra med zinkhinken. Satte en plasthink med vatten i zinkhinken och sen var det bara att sätta ner granen. Den står riktigt stadigt och bra - ingen "bindning" behövdes. Ska visa sen.
Stor adventskram Annelie ♥

White cotton grass sa...

Smarrigt! :)

Ha en mysig adventskväll!

kram

alegni sa...

himmel, så gott det ser ut!
den där nougaten som ni kan köpa i affärerna där, finns dessvärre inte i det här landet. åtminstone har jag inte ramlat över den någonstans överhuvudtaget. synd...
men kanske bra för linjerna ;)
kram
ingela

♥ Fyra årstider sa...

Mums vad gott!
God jul önskar jag dig.
~~♥~~
Kram Lotta

Älskade pion sa...

Muuuuums,vad gott det såg ut.;) Ha en skön vecka.Kram Ulrika

A House With A View sa...

Men tusen tack Hanna för dina jättefina ord hos mig, blev så himla glad ska du veta!! Och vilka underbara foton du tar, gah... Jättefina inspirationsbilder! Tack för receptet också, jag skulle behöva hålla igen lite men gissar att jag får börja med det i mellandagarna, fniss.

Många kramizar från mig till dig!

/aka

Maria - Villa Krutbruket sa...

Jädrans vad mycket gott det var här inne, då!! Hm, blir man ju sötsugen ;P

Ja, eller hur! Kanske du och din familj kan flytta nämre oss andra ;)
Men vi funderar på att åka till Mickes pappa nästa sommar, han bor i Hudik. Så då kommer vi till Sundsvall till familjen Hjort. Det kan du ge dig på :D

Stor kram!

Restoration House sa...

Love your blog! Hello from Canada!
Thank you for visiting me.
Kim:)