fredag 12 februari 2010

Gamla och nykläckta...

.

.
... äggiga pyssel-idéer... tänkte jag visa idag. Ja, det är ju snart påsk :P
De mindre med siffror på gjorde jag ifjol. Köpte frigolitägg på Panduro, och klistade på bitar ur en gammal bibel. Stämplade på 1 2 3... klart.
.
Det vita ägget i keramik fick jag när jag fyllde 25, då var det gult och oranget... (jag fyller år runt påsk...)
Sen dess har den blivit målad ett par gånger... Påskbilden har jag klistrat på med decoupagelim.
Shit... Det ägget blir tio år gammalt i år! Tur inte jag har blivit äldre, tssss .: D
..
Det nykläckta ägget är det som jag tråcklade ihop igår... av najtråd, och lite tunn ståltråd för att 'fästa' bättre.
Jag tog ett vanligt påskägg... sånt som man har godis i, av papp. Och lindade najtråd kors och tvärs runt runt runt runt... den : D
Och så skjuts in i kaminen, eldade bort papp-ägget! Ta'taaaaa! Vilket konstverk, hahaha!
..

.
De förlorade äggen... Kan banne mig inte komma på vart jag har lagt de här två!!
Barnen gjorde dom ifjol, ett varsitt ägg... som sen mamman fick i födelsedagspresent :)
Också frigolitägg, och nån slags pysselpapper som jag hittade på rea i en bokhandel... fastklistrat med decoupagelim. Och vanligt jutesnöre runt.
(De här bilderna är knäppta ifjol)
.


Krukan och ljuskopparna har jag gjutit i betong.
..
.
Vet ni vad.... Våran kamin och skorsten kom idag! Tjohoo, vad spännande! En och en halv Sj-pall med kartonger står det nu på gården... instruktioner medföljer förhoppningsvis :P
En svart Contura 550, med täljstenstopp. Som vi ska ha nere i källaren alltså.
Vill du se/läsa om den, så kan du klicka HÄR
.
Förresten, jag fick tips om att lägga fönstervreden (som vi ska ha till skåpdörrarna i källaren) i coca cola, för att 'shabba' dom. Tackar :) Har nu provat detta, utan resultat :( Så nu åker dom nog på blanka och fina ändå...
..
.
Fredag igen!! Imorgon blir det en familjedag för oss, med tre andra familjer... vi ska åka skoter, woka i muurikka'n över en brasa... makens specialitet; fläskfilé med wokgrönsaker, vitlökssås och sweet chilisås... enkelt... och MUMS! Finväder ska det bli, säger dom :)
Och sen på kvällen blir vi bjuden på middag, nice : D
.
.
.
Trevlig helg!!
Kram ♥♥♥ Hanna

24 kommentarer:

♥ Pia... sa...

Hopp hopp..nu blev jag väldigt äggsjuk..helt plötsligt:).ett sånt där ståltrådsägg måste jag prova på..du bara skjutsade in det i spisen!!..smart..har gjort nåt liknade med hjärtform..men det där var hur läckert som helst..tack för tipset...ha en kön helg..kram..Pia

Mia sa...

Men duuu... hur smart som helst nu, det där med att kasta in ägget i kamimen. Fint blev det också! :)

Trevlig helg!
Kram Mia

Godastunder-tokigaidéer sa...

Hahaha här sitter jag och skrattar åt dig faktids.....när jag läste om ditt nygjord ägg som du fixade med hjälp av lite eld, häftigt det lät så roligt Ta´taaaaaa...
Alla äggen är jätte fina nu fick jag lite inspiration att ta fram i kväll jag har två rostiga gamla ägg som jag varje år brukar glöma bort, ska fram ikväll. Tack för tips till nytt inlägg..

Vi har bott i våt hus i 7 år och tyvärr är det långt ifrån klart...och klart blir det väl aldrig. Mitt träd, vad det nu är för sort får någon form av fröställning tyvärr har jag ingen bild får bli till sommaren, men inga bär/frukter.

Tack för hjärtat♥
Kram Anna

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Äntligen ett pyssel som jag kan åstadkomma utan att inhandla något:-)

Jag är full av beundran över att någon kommer på en så strålande idé som din (elda upp pappersägget inuti..)

Här skall pysslas, och för en gångs skull blir det i tid:-))

Ha en gla da,
Hillevissan

Nyanser av vitt sa...

Hej Hanna
Vilka fina ägg du gjort och det där med att elda upp mallen var ju perfekt
Sköt om dig
Kram Agneta

Louise sa...

Oj så många härliga ägg! Blir riktigt äggsugen..och då menar jag inte sugen på att äta dem! :O) Skön helg!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hoppas ni får en toppen mysig helg! Åh fint väder... Hörs på måndag! Kramar Maria

Anki sa...

Åhh vilka härliga ägg...trådägget var ju bara för fiffigt och jättefint!
Önskar dig oxå en mysig valentin helg!

Kram kram!

Skogsdoft & havsbris sa...

Fina äggbilder! Har själv tänkt prova på något liknande, med gammalt papper. Köpte ett ägg för ändamålet igår, kanske jag testar nästa vecka. Vad rekommenderar du att använda för sorts lim?
Räknade ut att vi är lika gamla, kul! Ja, visst är det tur att man själv inte blir äldre, hihi! ;)
Låter som om ni planerat en härlig familjedag till imnorgon! Hoppas vädret blir bra, vi har haft strålande sol idag om än lite kallt... Men hoppas hela helgen blir lika fin!
Ha en bra helg och Alla Hjärtans Dag! :)

Ingis sa...

Så äggigt...inspirationen flödar...det tackar jag för!
Hoppas du får en härlig helg med familjen!
Krma Ingis

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej Hanna. Vilken fin blogg du har, gillar din header. Den är ju det första man möts av. Bra idé och börja göra ägg, det med ståltråden var smart. Tänkte på fönstervreden du skulle shabba, när jag var på teatern vet jag att vi la kläder i starkt thé för att de inte skulle se nya ut. Vet inte om det funkar på trä...
Ha en fin helg
Kramar
AnnaMaria
Ps, kul att du är med i utlottningen

Bibbi sa...

Hoppas ni har lika fint väder som vi idag:) Underbart med en skotertur...Blir allt lite avis;P
Är ju så underbart gott att sitta ute och äta från murrikkan. Vi brukar göra liknande och äta i tortilla eller pitabröd. GOTT!
Äggen var supersöta! Har inte börjat fundera på påsk saker än... Men nu blev jag lite sugen..
Ha det gott!
Kramen

Älskade pion sa...

Åhhh,vilka fina ägg du har gjort,och grejerna i betong,wow.Det låter som att ni kommer att ha en urmysig helg.Kramar Ulrika

alegni sa...

så många tjusiga ägg du värpt, hanna ;)
vilken god idé att måla ditt färgranna ägg. vi har två likande, men de är också i grälla färger. jag hoppas våra traditionsbundna söner inte har något emot att de får en ny look i år. äggen är nämligen deras och jag brukar alltid fylla dem med godis till påsk.
låter som om ni haft en prima dag idag. akta er så ni inte får friskluftsförgiftning ;)
kram
ingela

Unknown sa...

Hej Hanna!
Har missat dig...inte meningen:)
Så sugen jag blev på att göra äggpyssel med barnen. Köper du alltså frigolitägg och limmar papper med särkillt klister?
Har de sådan ägg på Panduro?
Många frågor..vad härligt ni verkar ska ha i helgen. Här slappas det en del blandat med lite plock. Kul att kaminen har kommit nu, hoppas ni blir nöjda.
Kramis Anna

Luiza sa...

Vilken underbart , strålande idé, med ägget som du slängde i elden!

Ska man kanske försöka sig på det!!!

Tack för dina underbara tips på påskpynt!!
De är hur fina som helst!

Hoppas du får en fin alla hjärtans dag.
Kramen/
Luiza

Sköna o Gröna Ting sa...

Sänder dig tusentals Hjärtekramar dagen till ära!!!
Ta väl hand om dig...
Marianne

Compact Garden sa...

Men sjutton vad smart med ståltrådsäggen..önskar att jag hade en kamin som kunde elda upp pappeni..undrar om jag kan lösa det med en liten brasa :)i skymundan..måste provas!

Ha en skön Alla hjärtans dag Kram Anne

Pilo sa...

Första gången jag kikar in här. Vilken fin blogg du har och vilka härliga idéer du gör verklighet av.

Hoppas att du har en fin söndag och tack för att jag fick titta in.

Blåbärs och smultronstället sa...

Så många fina äggidéer, jag blir sugen att påskpyssla lite snart:-)
Vackra bilder, vännen!
Hoppas ni hade en mysig alla hjärtans dag!
Kram Susanne

Snäckskalsdalen. sa...

Smart. Tänker på ståltrådsäggen. Måste jag prova. Fina bilder på ditt äggpyssel. Inspirerande. Måste titta i almanackan när påsken kommer i år!!!
Agneta!

Lilla Vrån sa...

Måste genast ge mig in i mina äggömmor...bra att vara ute i tid.
Jag gjorde också några decoupage ägg ifjol som jag hängde på en dörrkrans...undra just vart jag har gjort av dem :)
Ha en fin vecka!
Kram/Carina

Emma / Reko Stil sa...

Vilka massa härliga ägg, nu längtar jag plötsligt till påsk :) Både till att pynta med ägg och till att äta mängder av dem (godis ägg alltså!).

Härligt med en skotertur! Här i Norge får man inte åka skoter (utom eventuellt vissa samer/rendrivare) så när jag säger att jag ska ut på skotertur när jag är hemma i Skellefteå på påsken så tror dom man menar en sån därn fjantig city-moppe. Hehe. Men härlig är det! Bara sitta på ett renskinn i solen hela dagen och det enda man orkar tänka på är "ska vi inte äta snart? Igen."

Sköt om dig!

Ork'Idea Atelier sa...

You know how to discover deep elegance and emotion in semplicity.
Many, many compliments, your pictures are so inspiring.
Cristina