tisdag 28 november 2017

diy julgranar


diy julgranar julpyssel hannashantverk.blogspot.se

Första advent på söndag! Hjälp vad fort det går…
Jag har faktiskt redan hängt upp adventsstjärnorna, då vi kommer ha fullt upp i helgen. Det blir dop för min brorsdotter, dop nummer två på kort tid, min andra brors dotter döptes för två helger sedan. Det är lite som min tredje bror sa; vi har spenderat mest tid i kyrkan tillsammans den senaste tiden, haha!
Tre dop och ett bröllop i år!

Så är det…
Ja, jag gjorde egna julgranar till altanen. Hann inte med dagsljuset riktigt så jag fick göra klart dem i pannlampans sken. Ja vi har utebelysning, men just helgen jag gjorde dem hade vi strömavbrott så det var pannlampa som gällde.
Och sedan hann jag inte se dem i dagsljus förrän helgen efter. Spännande! Och passa på och fota dem också medan det var ljust, det fixade dottern!


Inte alls svårt att göra dem..
Hitta lämplig pinne att ha som stam. Jag kilade fast mina pinnar i hinkar med stenar. ( Nästa år ska jag gjuta fötter i betong istället, så kan man återanvända stammen/foten sedan. ) Fäst granris på stammen med ståltråd, börja nerifrån. Obs. fäst endast ena änden av kvisten, så att resten av kvisten 'pekar utåt'.
När du kommer till toppen så tar du lite finare granris och tvinnar ståltråden tätt så det blir som en spetsig korv, som man sen kan böja till lite krokigt ...som en häxhatt, som dottern sa.
Svårare att förklara hur man gör, än att göra dem ;)
Hoppas ni förstod var jag menar, annars finns säkert en massa tutorials på nätet om man vill pyssla ihop en julgran.



hannashantverk.blogspot.se gammal kälke jul julgranar

foto leia hjort frost på humlekottar

hannashantverk.blogspot.se diy julgranar julpyssel jul foto leia hjort

foto Leia Hjort frost på gran

foto Leia Hjort frost på humlekottar

Sedan bilderna blev tagen har vi fått en hel del snö, det snöar nu också ..winter is here!



Ha d gott!
Kram  Hanna



4 kommentarer:

HUSplaner sa...

WOW vilka snygga :)
Ha en härlig dag.
LOVE lajla på HUSplaner.se en blogg om mina husplaner, saker som inspirerar mig och mina bästa tips!

Drömgården sa...

Jättefina! Sådana har jag också tänkt göra, men en uppstammad variant :)
/Kitty

House and Garden by Bia sa...

Så fina !!....ja tiden går fort, dop här också i morgon !;)
Min brors ena dotter döper sitt första barn...ska bli roligt ;)
Ha en fin första advent !
Bia

Anonym sa...

Great article.