torsdag 22 oktober 2015

inlagd rödlök


inlagd rödlök hannashantverk.blogspot.se

Smakade detta på en restaurang i Göteborg i somras, vännerna hade beställt hamburgare och fick inlagd rödlök till. De satt och ojade om vad gott det var, jag fick en smakbit. Åh så gott! Vi sa att vi måste testa göra detta hemma…
Googlade efter recept, finns många varianter och smaksättningar. Min tanke var att göra enklast möjlig med bara rödlök, tills jag såg några recept smaksatta med ingefära. Har dille på ingefära för tillfället så jag körde på det!


1dl ättika
2dl socker
3dl vatten
ca 1tsk salt
3 rödlökar
ca 2 msk ingefära

Skiva rödlöken och ingefäran. Lägg ner det i väl rengjorda glasburkar. Jag steriliserade även burkarna - kokade burkar och lock i vatten i stor gryta en stund, för längre hållbarhet.
Blanda ättika, socker, vatten och salt i kastrull och låt koka upp.
Häll genast lagen över löken och förslut burkarna direkt.

Tre burkar blev det, då jag hade valt tre stora rödlökar så fick jag koka en extra sats av lagen.
Bäst smak blir det om man låter det stå över natten innan man äter av det. Jag gjorde detta några timmar innan middagen stod klar på bordet, det var bra smak redan då. Vi åt det till pulled pork då. Provade det till fläskytterfilé i gräddsås och rättikagratäng igår, gott till det med. Ska även passa till grillat, lax, julbordet… you name it.

Note to self. Prova variera smaksättningen med Lagerblad. Svartpeppar. Chilifrukt. Senapsfrön.


picklad rödlök ingefära hannashantverk.blogspot.se

hannashantverk.blogspot.se inlagd rödlök recept


Ha d gott!
Kram  Hanna



3 kommentarer:

Anonym sa...

Verkar jättegott, undrar bara om lagen ska hällas på genast eller om den ska kallna först😊Agneta

Drömgården sa...

Syltad rödlök är sååå gott!
Jag gillar inte annars rå lök eller för mäktig löksmak i mat, Men detta kan jag kasta rakt på en sallad och äta som det är! Svingott och snyggt att dekorera med! :)
/Kitty

Hanna sa...

Hej Agneta!
Förlåt, jag var lite otydlig i receptet. Har ändrat det nu, lagen hälls på genast (varm) och så på med lock på en gång :)
/Hanna