fredag 8 maj 2015

måla tegelvägg



Ja vi fortsatte att måla utanför sovrummet också…
Tegelväggen på resten av altanen är äntligen vit!
Jag har stört mig på den röda tegelfärgen på altanen, inte lyckats få till 'inredningen' bra heller.
Men nu ska det bli ändring på det, hoppas jag :D

Inne på inglasningen målade jag teglet på en gång när vi byggde altanen 2002. Då lovade jag mig själv att aldrig mer måla sådan här tegel, då det tog sån tid att få in färgen i alla håligheter.
Men det löftet har visst blivit preskriberat nu, haha!
..för där stod jag och målade tegel igen, och svor, precis som förra gången :)


Jag har fått många frågor på instagram om hur vi gjort, och vad vi använder för färg. Så jag lägger ut det här på bloggen också.
Först tvättade vi teglet med fasadtvätt.
Sedan grundade jag med färglös primer (för att binda teglet så att färgen ska fästa lättare).
Och till sist silikatfärg. Två lager räckte för oss, ca 16 liter färg gick åt. Har hört en del som fått måla tre lager också. En stor pensel målade jag med. Som tur var hade vi en till stor pensel, så barnen kunde turas om och hjälpa mamma att måla :))



Jag målade hela väggen, kändes dumt att spara den sista lilla biten utanför altanen. Så nu är hela baksidan vit.
Hade beställt en möbel till altanen, den kom i samma veva som jag stod och målade. Tjoho! Upptäckte tyvärr
en skada på en av delarna, så det gick åt lite tid till annat än att måla...

 Träet runt våra fönster såg plötsligt gult ut, så det var bara att köpa färg till dem också. Altandörren är någorlunda
ny, så den kanske slipper bli målad...


..att slippa se den röda tegelväggen från sovrumsfönstret… bara en sån sak :)


Japp, tegel och fönster målat - check. Bara resten kvar!
Planteringsbordet som jag hade där skruvade vi upp igen igår kväll. Hade varit bäst utan det, men jag måste ha planteringsbordet där, vill ha det lättillgängligt bl.a på våren när snön fortfarande ligger kvar utanför.
…skura trallen, städa resten… och möblera!
I helgen hoppas vi hinna röja klart. Sen saknas ju lull lull och småpiff. Och växterna, men de ska stå kvar i blomrummet en månad till tyvärr..

Så, det är vad vi ska pyssla med i helgen. Förutom att trädgården måste städas klart, det börjar grönska ordentligt nu!


Ha d gott, och trevlig helg!
Kram ♥♥♥ Hanna