torsdag 28 november 2013

Adventsfint i uterummet


julinspiration hannas uterum

Jag hade besök av Sundsvalls Tidning igår, två tjejer var här och gjorde julreportage

Om ni följer mig på instagram så har ni sett att jag tjuvstartade med julpyntandet redan förra helgen.. det var just tack vare reportaget, men inte mig emot - jag älskar ju julen!
Det fotades bland annat här i vårt uterum. Jag dukade upp med lite glögg och tilltugg som vi sedan fikade av... Provade Per Morbergs glögg för första gången. Mycket gott, rekommenderas!

Jag fick frågan (igen) om vad jag är mest nöjd med i huset, och svarade - altanen ...ja och bastun såklart, finne som jag är!


Det var ganska så behagligt därute i uterummet. Mycket tack vare att vi satt in matta på golvet... (att det var några plusgrader ute gjorde nog sitt såklart) ..jämfört med förr om åren när vi bara haft trätrall, och jag 'tvingat' familjen att dricka glögg med mig därute i kylan :) Så glöggmys inne i uterummet blir det nog många fler gånger i år!

Men att isolera altanen, och kunna ha det som orangeri till mina medelhavsväxter på vintern har vi funderat mycket på under åren...
Jag har surfat på nätet och bl.a. kikat in på kronfönster på deras olika lösningar för isolerade uterum.
...men sedan börjades ju bygget av mitt nya växthus, som förhoppningsvis ska byggas klart till våren.
Och tanken på orangeri hamnade där istället. Där blir väggarna isolerade ...bra fönster, någon lösning för taket ska vi också göra. Att få göra julfint växthuset nästa år är nåt jag ser fram emot!


... Julreportage var det! Kök matrum vardagsrum och badrum/spa var det som fotades inne, jag tände ljus för fulla muggar, och fotades själv i farten med ljusen, sittandes på soffan, värmandes glögg ...you name it... Usch vad jag inte gillar att vara med på bild!
Redan på lördag kommer det ut, alltid lika nervöst, får se om jag törs titta! Haha!

julinspiration natur kottar trälåda

julinspiration hannas uterum renfäll isländskt fårfäll

vit julstjärna uterum jul

julinspiration hannashantverk ljusstakar
foton från iPhone


Angående datorproblemen jag skrev om i förra inlägget, maken formaterade om den ...och nu verkar den fungera! Peppar peppar, gamm-datorn lever än... sjunger nog på sista versen men ändå :)) Det går att blogga, tjohoo! Tack älskling!

Ha en fin adventshelg om vi inte hörs före!
Kram ♥♥♥ Hanna

17 kommentarer:

Furulunden sa...

Så fint du har gjort det. Må se å komme i gang jeg også, men har ikke så fine uterom som deg ennå :)

Marie maräng sa...

Men vad spännande och kul att vara med i ett reportage i ST!

Jag har själv ingen papperstidning men ska nog hitta fram en och läsa om ert fina hus... har en gullig granntant :)

Trevlig helg!
Kram Marie

House and Garden by Bia sa...

Men hej!
Vad kul att jag hittade till din blogg....jag bor också i Sundsvall...har sett dej i nåt reportage i en tidning...men kommer inte ihåg i vilken ;))....så jag ska nog titta i Sundsvalls tidning på lördag, hihi....så fint du har hemma ;)....dom där kabelborden är jag på jakt efter, tycker dom är så läckra ;)...här pyntas det för fullt också ;)
Titta gärna in till min blogg vid tillfälle.....
Kram Bia

Marina in Blue sa...

Precioso, me encanta el Adviento

Marina desde Jerez (España)

vitadrömmarobusigabarn sa...

Åh vad fint
ljuvliga bilder!
Ha en jättefin advenshelg
Kram Tina!

Ett Vitare Hem sa...

Åh så fint!
Ha en riktigt härlig söndag!
Kram/Lena

Unknown sa...

Så fint, sånt här gillar Jag.

Lena i Hälsingland sa...

Men va myysigt du gjort. Du kan du!! Kram Lena i Runemo

Marie maräng sa...

Så fint reportaget blev!!!

Visst är det skönt att vi fått lite snö nu så det blir lite ljusare =)

Önskar dig en fin fin helg!
Kram Marie

Marie maräng sa...

Vad fint reportaget blev!!!

Visst är det skönt att vi fått lite snö nu så det blir lite ljusare :)

Önskar dig en fin fin helg!
Kram Marie

Carina sa...

Ja vad säger man.....hur snyggt och läckert som helst....blir lite avundsjuk....får nog ta och apa efter :)

Wendy McDonagh-Valentine sa...

It seems like so many European homes have conservatories or sunrooms. I think they're so wonderful. I've seen a few around the area where I live here in New York and have always wanted to have one myself. Your photos are lovely. I'm happy to have discovered your blog!! : )

~ Wendy
http://Crickleberrycottage.blogspot.com/

Drömgården sa...

Så otroligt vacker och mysigt! En sån varm känsla man kan få när man inreder rätt, även om man mest har vitt! De gamla trälådorna, granris, ljusen och textiler gör sån stor skillnad! ME LIKE! :)

/Kitty

SwedishCorner ~ DownUnder...Pernilla sa...

Mysigt! Granris är en favorit :)
Kram från Australien♥ ~Pernilla

HWIT BLOGG sa...

Åh så fin altan du har och riktigt julmysigt!
Önskar dig den bästa av jular!
Kram,
Titti

heinzcl with love sa...

Your Blog and your home are beautiful.
Gretings from Germany
Claudia

Marie maräng sa...

Tittar in för att önskar dig en fin start på det nya året!

Kram Marie