onsdag 28 september 2011

Äppelgelé


Jag gjorde det! Kokade äppelgelé, tillslut!
För sju år sedan fick sonen ett vårdträd... John Downie, paradisäpple. Sen dess har jag funderat på att koka gelé varje höst. Men det har inte blivit av. Nu är det gjort, och gott blev det ;)

Det kanske verkar som jag har gått och blivit matbloggare? Nädå, men nu på hösten är det ju tid att sylta och safta! Och jag har en hel matkällare att fylla ;) Lägger upp recepten även för min egen skull, en 'dagbok' över höstpysslet.
Dottern frågade häromdagen om vi inte kunde göra nån slags inläggning med salladen som jag plockat, gullunge :)




Jag delade äpplena i halvor (man kan även använda vanliga, syrliga äpplen).
Sen använde jag saftmajan till att ånga ur saften (tillsatte inget socker än).
Mätte upp saften och hällde över i en kastrull, kokade kraftigt i 2-3 min utan lock. Tog kastrullen från värmen, rörde i socker (9 dl socker per liter saft)  lite i taget, tills det löst upp sig.
Kokade kraftigt igen, utan lock i ca 10 min.
Sedan geléprov; ös upp lite på ett kallt fat, gör en ränna med en sked. Om geléet inte flyter ihop igen är det färdigkokt. Mitt fick koka några minuter till innan det var klart...
Ta kastrullen från värmen, blanda ev i Atamon. Låt stå i fem minuter, ta bort hinnan som bildas. Ös upp på rena varma glas, förslut genast.



Mums till ost och kex! ;)

Ha d gott!
Kram ♥♥♥ Hanna

11 kommentarer:

annashusidingtuna sa...

Hej!
Men vad du är duktig!! Du gör sånt som jag tänker att jag ska göra...
Härliga bilder!
Kram Anna

mitt skärgårdsliv sa...

Å så gott det ser ut! Nu borde man få tag på syrliga äpplen :)

alegni sa...

ojoj, vad den ser god ut, i synnerhet på den sista bilden. smakar säkert alldeles ypperligt med vitmögelosten. mums!
kram
ingela

Sussi sa...

Smirresmaskens! Och så vackert! Godis för både öga och gom...
Kram
Sussi

Anonym sa...

Så gott det ser ut, hur hinner du...

Kram Birgitta

Zinkhjärtat ♥ sa...

Meen så duktig du är! Det ser riktigt gott ut:)

Stor Kram Annelie ♥

Jennie sa...

Vad trevligt med äppelgelé! Det har jag aldrig testat. Det ser riktigt gott ut, och vilka vackra bilder!

Kickan Style sa...

Undrar om jag någonsin har ätit äppelgele?? Men det låter gott :)

Kristina

Gunillasljusglimtar sa...

Jaa sånt skulle jag vilja hålla på med oxå men ingen som vill ha det antar jag...bara jag o gubben hemma så det går ju inte åt precis...ha en go helg kram Gunilla

majra1 sa...

Ih

majra1 sa...

Åh det ser jättegott ut!
Härligt med stor matkällare!
Mari