torsdag 20 augusti 2009

Syltkok & Matkällare ...


Ja, nu när matkällaren är så gott som klar... så passar det ju perfekt att 'fylla den med årets skörd' ;)
Jag kokade sylt på krusbär och smultron, det blev supergott! Läste innantill på något recept...men gjorde sen efter eget huvud ändå :P Varsågod, den som vill;
.
800 g krusbär
200 g smultron
ca 540 g socker eller syltsocker
lite vaniljsocker
1 dl vatten
atamon att skölja burkarna med
.
Koka bär och vatten under lock i ca 10-15 min.
Ta kastrullen från värmen, och mixa med mixerstav.
Häll i sockret, och sjud ytterligare ca 10 min, utan lock. Skumma av.
Om du inte använder syltsocker, så blanda i en tesked atamon i sylten när den svalnat en aning.
Häll i rena varma burkar som du sköljt med atamon.




Plockade även dessa små rackare... Djungelgurka.
Skulle visst vara goda till inläggning, så jag provar. 

1 2 3 lag;
1 dl ättika
2 dl socker
3 dl vatten
(ev senapskorn, pepparkorn)
Lägg gurkan i väl rengjorda burkar. Jag la i en kvist dill också.
Blanda ättika, socker, vatten och ev kryddor i kastrull, koka upp. Häll över gurkan. Förslut.
Klart


Dotra plockade vinbär, fick ihop en liter innan hon lessnade. Då gav hon mig order att koka saft på dom, så jag får väl göra som hon säger... haha!
Måste bara skrapa ihop mera bär, så jag fyller saftmajan..
.
.

Nu, kära vänner ska ni få en tur i vår lilla matkällare! Som sagt så är den så gott som klar... lite rör, el, o ventilation som ska fixas o dras o grejas...
.

Det viktigaste (enligt maken) kom på plats först... Vinet! Och två vinglas...om man skulle bli akut-vintörstig därinne, hahaha!
Vinställen har vi köpt hos Kamprad.
.


Inte lätt att få bra bilder när man vägrar använda blixt... Lite suddigt blev det..
.

Vi använde oss av samma sjösten som vi har i badrum o kök. Vi har fortfarande lite kvar av det... så eventuellt blir det några sjöstensdetaljer i bad/relaxen härnere oxå ;)
Ja, det behövs påfyllning av saft! En enda flaska kvar...
Kokade även en till laddning med sylt... av rabarber, hallon och vinbär.
.


Jag måste bara visa min amaryllis, som blommar sååå fint nu! Kolla!

.
.
Ha det gott folks!! Tack för alla gulliga kommentarer!!!
Kraaaaam Hanna

16 kommentarer:

alegni sa...

oj, ett sådant skafferi skulle jag också vilja ha. får nog börja bygga ut snart. kanske uppåt ;)
ert hem o er trädgård är ju som självaste paradiset. bodde jag där, skulle jag inte åka bort en dag!
kram
ingela

Marie//Tekla Maräng sa...

Så härligt att ha en matkällare och så fint golv och många härliga hyllor att stapla på.
Amaryllisen är så fin.
Ha det gott Marie:)

Maria - Villa Krutbruket sa...

Åh, vad jag också skulle vilja ha en matkällare. Vad mysigt att ha en massa saft och annat... Lite avis på eran fina källare :)

Vilken amaryllis, jisses! Å vit förstås ;)

Gör du idag?
Jag sitter på jobbet och dricker en kopp kaffe. Ska åka till banken sen och fixa ett bankfack, vuxen poäng känns det som :) Sen bär det av till Karlskoga för att hämta vitrinskåpet, Jippieee! Roligt!

Ha en mysig kväll// Krams!

Vikeskärs hem och vardag sa...

Mycket gott med hemmagjord sylt och saft :) Hur gör du för att en amaryllis ska klara sig?
Kram Annika

Hem och Lycka sa...

Vilken underbar källare!

kram Mia

Vikeskärs hem och vardag sa...

Jag provade en gång med en amaryllis men då hade jag ställt den mörkt först men nu efter jul ska jag ta ditt tips.
Jadå det är ett enkelt recept från en hemsida, ger dig länken.
http://receptfavoriter.se/recept/viewrecipe/sk%E5debr%F6d

Ha det gott i värmen. Kram

♥ Fyra årstider sa...

Wow vilken fin matkällare.
Kram Lotta

Nyanser av vitt sa...

Oj oj vilken matkällare. Och vad duktig du är som kokat all sylt. Så fint med märklapparna på burkarna.
Kram Agneta

Maria - Villa Krutbruket sa...

Godmorgon!

Ja, igår var jag glad! Pirr i magen för att se vårt fina skåp, åkte och hämta det & bar in det på sin plats..

Katastrofalt skick!! :( Klaffbordet som JAG har slipat och målat själv har bättre skick än detta skåp.
En stor flisa saknas på insidan av ena dörren, en stor reva över ena sidan och stora spackel flammor mitt på skåpet.

Jag säger bara: Va i h*elvete!!??

Har de skickat något de hittat på tippen?

Vad trött man blir? Jag tycker sånt här är sååå fruktansvärt tråkigt :(

Å speciellt när man betalar 11 000:- för ett skåp och det ser ut som ett barn har tillverkat det..
Till och med en list satt löst!

Ska ringa idag och prata med Vita rummet, trist för dom.. De såg ju aldrig hur skåpet såg ut, eftersom det var inpackat.. Annars tror jag aldrig att de skulle ha släppt iväg ett skåp i detta skick...

TRÅKIGT! TRÅKIGT!

Jasså, ska de tillverkas egen knoppbräda? Roligt!

Händer för er i helgen då?
Vi ska på kräftskiva ikväll, imorgon hade jag tänkt att packa upp allt som ska vara i skåpet men det får som sagt vänta :( Blir nog att måla lite istället. Å på söndag ska vi på Supermontard tävling i Linköping eller Lidköping (kommer ej ihåg exakt) hehe.. En kompis tävlar, så vi ska ner och heja!

Tänkte jag skulle försöka hinna blogga imorgon, å visa muren!

Ha en trevlig helg, om vi inte hörs något mer innan..

KRAM!

annashusidingtuna sa...

Så bra att ha en matkällare, då kan man ju verkligen safta och sylta på när det finns förvaringsutrymme.
Blir lite svårt här...
Kram Anna

Nyanser av vitt sa...

Hej
Välkommen in och delta i min första tävling som startar idag.
Trevlig helg
Kram Agneta

Anette sa...

Hej,
Måste bara kommentera din HELT underbara matkällare! Jag är minst lika grön som dina gurkor...;)
Ha en skön helg!Anette

Cornelia sa...

Det blev ju görfint i källaren! Så skönt när man blir klar med renoveringsprojekt!
Va flitig och duktig du e som kokar sylt! Jag har "bara" gjort flädersaft, men har tyvärr inte druckit så mycket av den.

Va coola gurkorna va! Hoppas de blir goda oxå!

Trevlig helg!

lottens vita och gröna sa...

hallå hanna! dra mig baklänges...vilken matkällare, avis moi lika grön som djungelgurkan, den såg bara såg ball ut!!!

ha det gott varmkram lotten

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hallå bruden!

Måndag, är det inte härligt :) Hihi! Idag gillar jag att vara på jobbet, ska nämligen hem och fortsätta med den där j*dra målningen så jag funderar på ifall jag kanske måste jobba över ;) Hehe gör allt för att få slippa..

Loppis!! Gud så roligt, när får vi se vad du handlat? Hade tänkt att hinna med många loppis besök denna sommaren, har hunnit med 2 st :( aja får ta igen det i höst..

Vi har strålande väder här idag, har ni det med? Iså fall passar ju trädgårdsarbete för dig perfekt, inga fel när vädret är ok.

Ja, nu börjar nog de flesta ha börjat igen efter alla sina semestrar. Nu längtar man till jul ledigheten..

Ska du hitta på denna veckan då? Nåt roligt?

Kramisar!!

Frida sa...

hej igen!
var har du hittat det där fina "home made" bandet som satt runt burkarna? (och säg inte att du knypplat det själv för då svimmar jag...)