söndag 21 september 2014

äppelmust / äppeldryck


äppelmust äppeldryck hannas

En favorit i äppeltider! Hittade receptet hos Li på Våning & Villabloggen för några år sedan...
I fredags blev årets första laddning äppelmust klar, och andra laddningen står och gottar till sig i matkällaren as we speak.

Delar med mig av receptet här (så jag slipper googla varje år) :)

5 liter äpplen
6 liter vatten
1 msk vinsyra
1 tsk natriumbensoat
ca 1 dl socker per liter avrunnen dryck

Gör så här;
Rör ihop vatten med vinsyra och natriumbensoat i ex. en hink med lock. Dela äpplen i bitar och blanda i. Låt stå och dra i 5 dygn. Rör om då och då.
Sila. Blanda i socker (jag tog 1/2 dl socker per liter). Klart!

Jag brukar frysa in en del i petflaskor, och en del i glasflaskor i matkällaren. Det blir ca 6 liter färdig must/dryck.

hannashantverk äppelmust äppeldryck

hannas äppelmust äppeldryck

Ha d gott!
Kram ♥♥♥ Hanna


5 kommentarer:

Hyrestanten sa...

Bra att du skrev att man kan frysa in musten. Jag har just nu en sats must på gång men har aldrig gjort det tidigare. Härliga bilder!

House and Garden by Bia sa...

Jättegott med äppelmust...snygg tratt också ;))
Kram bia

angie sa...

ich liebe apfelsaft, der selbst gemacht wurde!!! den trichter finde ich super!!! liebe grüße von angie

Carina sa...

Åååh guuuuud så gott det såg ut....fast inte orkar jag göra något sådant inte....och så har jag ju inte så många äpplen heller för den delen....har redan ätit upp de få som jag fick i år...

Anonym sa...

Vilken härlig blogg! Jag rekomenderar också att göra must med kross och press, det blir en otroligt stark äppelsmak då. Här kan du läsa hur vi gör det http://gronaekeby.wordpress.com/2014/09/14/appelmust/

/Lina