onsdag 9 december 2009

Andra bullar...

.


.
Jag hade lite kesella och mandelmassa kvar sen saffransbaket... Kombinerade ihop några recept som jag hittade... Det blev supergoda bautabullar!
Med risk att bli tjatig... så kommer det ett till recept här :)
.
Ingredienser
1 pkt jäst för söta degar
4 dl mjölk
1 dl kesella
1 ägg
120 g smör
1 dl strösocker
½ tsk salt
ca 14 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
.
Fyllning
150 g riven mandelmassa
100 g smör
2 msk farinsocker
½ dl socker
2 msk marsanpulver
.
Gör så här
Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm det fingervarmt, 37 grader . Häll i bunken och rör tills jästen löst sig.Rör ner kesella, ägg, smör, socker och salt. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i blandningen.Arbeta ihop allt till en smidig deg. Låt jäsa en timme. Sätt ugnen på 225 grader. Blanda under tiden ingredienserna till fyllningen.
Stjälp upp och knåda degen på ett lätt mjölat bakbord. Kavla ut degen, bred på fyllningen, rulla ihop och dela i ca 24 bitar. Lägg på plåt med bakplåtspapper eller i formar. Låt jäsa i 30 minuter. Pensla bullarna med ägg, och strö på pärlsocker. Grädda i 10-12 minuter.

.
.
Katten My har fortfarande inte hittat hem... Grannen tyckte sig ha sett ett lodjur igår... hoppas verkligen inte det, hörde att lodjur hade tagit flera katter runt omkring där mina föräldrar bor :/
Hoppas hon bara är ute på äventyr :)
.
Ha d gott!
Kram Hanna

17 kommentarer:

LOTTAS HOME sa...

Mums, ser verkligen smaskiga ut!
Kram lottashome.blogspot.com

kardemumma sa...

Men vad mysigt och mumsigt det såg ut hemma hos dig!
Kramilikram C

Karin - Mina Rum sa...

Bauta-bullar kan ju aldrig vara fel!
Hoppas att lilla My hittar hem snart. Lodjur behöver man inte fundera över i mina trakter. Det är mest bilarna som är katternas fiende här.
Kram

Villa Tallbacken sa...

Jösses vad du är i farten med inlägg bak och pyssel! :-) Hur hinner du männska? ;-) Bullarna lät smarriga hursomhelst! :-)

Hoppas kissen hittar hem snart! :-o

Kram Elin

Monkan sa...

Bullar kan det aldrig bli för mycket av, och de kan aldrig blir för stora :-) Det där lät som ett spännande recept som nog måste testas sen efter jul. Nu är det lussebullar som ska bakas.

Vad fint du planterat hyacinten och vilka fina stämningsfulla bilder från andra advent, och fina bilder från ditt hem också så klart :-)

Maria - Villa Krutbruket sa...

Kul med recept! Man blidde lite sugen på en lussebulle nu när man titta in hos dig...

Hur mår vi idag då? Någe bättre?
Inte här iaf, usch vilket monster jag känner mig som.. Ska på ett möte mellan 9 och 12 sen ska jag kompa resten av dagen, åka hem och gå ut med hundarna sen ska jag slänga mig i sängen och SOVA. Se om jag är ett mindre monster när jag vaknar. Är inte alls i form! :(

Hoppas inte lille kissen kommit i vägen för lo:et... Otäckt, djurvärlden kan vara grym...

Hoppas du får en bra dag, vännen!
Hörs när monster fasonerna lagt sig och livet känns bättre :)

Kramar!

alegni sa...

bullarna ser underbara ut, och så tar du ju så fantastiskt fina bilder också!
uj, hoppas kissen kommer tillbaka snart.
kramkram
ingela

Camilla sa...

Hej Hanna!

Hoppas verkligen inte dina farhågor angående missen stämmer :( Usch va jobbigt det är när man inte vet vad som hänt och om man kan hjälpa dem på något sätt.

Din bullar ser i alla fall mycket delikata ut!!

Ha det gott och lycka till - kram!

Anscheklick sa...

Vad duktig du är på att greja och dona, och superfina kort blir det ju oxå!

Jag hoppas verkligen inte att lodjuret har varit i farten!!

alegni sa...

jag har sett det programmet med leila redan. nu väntar jag ivrigt på nästa avsnitt. det var faktiskt leila som inspirerade mig att baka bullar häromdagen. tala om att vara lättpåverkad ;)
mmm, hembakt bröd är gott! jag är på en lågkolhydratdiet, så bröd ingår tyvärr inte i min kost just nu. i julhelgen ska jag dock glömma allt vad dieter heter, fast det brukar straffa sig det med - jag brukar få förstoppning och får ta till medikamenter för att kurera den :( too much information? ;)
kram

Luiza sa...

Hanna, dina inlägg och bilder är så inspirerande , att jag skulle vilja "apa" efter allt, hihi.

Hyacinten i föregående inlägg, är en strålande idé, jag har också fixat och donat med julgrupper, en del ska jag ge bort, men det mesta spar jag själv, för att sprida ut lite överallt...

Har du hunnit skicka iväg några julkort?
Inte jag! Känns som jag ligger efter med allt, i år... Men hoppas hinna med det i helgen.

Ha en underbar dag!
Kram/
Luiza

StrandviksVillan sa...

Så fina bakningsbilder, och recept är alltid bra att ha!
Vilken FIIIN tekopp du hade lökarna i!! Ojojoj en sån vill jag ha, som gillar svartvitt engelskt porslin :)

Hoppas verkligen kissen har återvänt nu... Så oroliga ni måste vara :(

Sköt om er!

Elsa och Helena sa...

Åhh så gott:)

Kram

Nyanser av vitt sa...

Halloj där,
Du är så duktig som bakar. Vilken fin hyacint kopp. Mina har tyvärr fått flytta till jobbet. Sambon är hyperallergisk men jag tänkte att han inte skulle märka något...gick tills de började slå ut...
Ja alla inspireras och tar idéer av varandra. Det är väl bla därför man läser bloggar och jag är fullt medveten om att andra tar idéer hos mig ( som jag gjorde hos dig) men man kan ju vara lite smidig och inte göra som hon. Vi har också fått frågor om hur man gör och vad vi använt för material precis som du och man blir faktiskt lite irriterad. Men men "skit id et" nu. Julfest med jobbet ikväll....
Kram och trevlig helg till dig och familjen

AkH sa...

De ser riktigt goda ut, fina också! Ha en skön helg och en fin lucia!
Kram Anna-Karin
hemochting

Hem och Lycka sa...

Mysigt, å så gott!

kram

Anonym sa...

Dom skall jag baka i eftermiddag. ...mums