tisdag 3 november 2009

Veranda.. bro... kuisti.. porch...

.

.
Entrén ... kärt barn har många namn :)
Bron kallas den för... oftast, hos oss.
Iallafall så har nu jag och barnen risat till ordentligt där ute! Passade på att plocka lite mera mossa o ris när vi var i Hälsingeskogen i helgen. Finare grejer där än hemma :P
Ett par dikesgranar plockade jag med mig oxå...
.
Mina 'pynt-skridskor' och ljusslingor får nog vänta ett tag till... och små halmgrisarna, ska nog få komma fram närmare jul... ni vet såna där som Simon & Tomas hatar... haha!
.



.
I den här hinken har jag en hosta... en funkia... där under riset. Håller tummarna att den övervintrar, inte drömläget för den precis... men här ska det härdas :D
.
.
Min hemmagjorda svartvinbärskrans hänger kvar på dörren. Vet inte om jag ska pynta den med ris i år... hmm?
Mina barn har lärt sig att göra kransar med! Dottern gjorde en jättefin krans av röd kornell i helgen, som morbror fick i födelsedagspresent. Och sonen gjorde en igår, av björkris... med lite hjälp av mamma :)
Har tyvärr inga bilder på dom.
.


sonens verk
.


.
En varsin blomlåda har vi dekorerat med ris... Lådorna har maken snickrat åt mig för några år sen, efter mina direktiv :)
..
.
Fortfarande har jag inte sett till en enda snöflinga!! Ska se om jag kan få till lite snöfall till bloggen iallafall :)
.
Tillägg... Efter många om och men! Har provat några snöfall som jag hittat, en va fin...men internet blev extremt segt av det... en annan fattade jag noll av... en funkade helt enkelt inte... nu la jag till en enkel, dock lite väl små flingor!? men får duga än så länge :S
Koden hittade jag HÄR
.
Ha en fin dag!
Kram ♥ Hanna

25 kommentarer:

Älskade pion sa...

Vad fint du har på din "bro".Mysigt när barnen får vara med och pyssla lite också.Jag vill också ha snö på min blogg,vet bara inte hur man gör,vet du? Ha en skön vecka. Kram Ulrika

Skogsdoft & havsbris sa...

Jättefina arrangemang du gjort! Roligt när naturen bjuder på så mycket fint man kan använda sig av - helt gratis! :)
Tog med mina gamla skridskor från mamma i helgen, så de ska nog hamna i något slags julsammanhang så småningom... Och maken han suckar... ;D
Hihi, tror nog man har en hel del som Simon och Tomas skulle förfasa sig över hemma! Som t ex våra "ful-furutak" i hallen utanför sovrummen och i badrummet... De SKA målas så småningom! ;)
Jag skulle också gärna ha lite snöfall på min blogg, men hur fixar man sånt? *noll koll*
Ha det så bra!

Vikeskärs hem och vardag sa...

Du har gjort det jättemysigt med allt ris :) Riktigt julig känsla får man. Jul det vill jag ha NU :)
Ha en bra dag, kram

alegni sa...

så risigt ni har det på er bro! duktiga pysslare tycks ni vara hela högen - det gillar jag!
tack för tipset, nu har också jag ett litet diskret snöfall på min sida, trots att jag inte är någon större vän av rikgit snö. virtuell snö är bättre, den blir inte smutsig och inte är den kall ;)
mukavaa tiistai-iltapäivää!
kram
ingela

Thelma Louise sa...

Kjempekoselig, liker godt overbygget over terrassen.:-)

Camilla sa...

Hej Hanna!

Va fint ni gjort - ser verkligen jättemysigt ut. Måste oxå ta tag i vår "bro" det är urtråkig just nu:(. Ha det så gott!

Kram Camilla

Nyanser av vitt sa...

Hej Hanna
Vad fint ni gjort på bron. Vad kul att dina barn kan göra kransar. Kan du lära mig också :O)

Sköt om dig
Kram Agneta

Lena/isklockan sa...

Underbara bilder du bjuder på som ger mig sån lust och energi till att pyssla själv.Testade faktiskt en mossboll på förmiddagen men tror att jag ska till skogs och hämta lite fräschare mossa. Snöfall vill jag också ha. Hur gör man det?? Lena/isis

Helen sa...

Oj, så mysigt ni hade gjort på bron!!

Naturen bjuder ju faktiskt på det finaste pyntet man kan tänka sig!

Och dessutom är det gratis...

I fjol kämpade jag och ville ha just ett sånt här skirt snöfall på min blogg, men det ville sig inte. Nu ska jag så småningom prova detta som du tipsade om. Jag hoppas att det ska funka!

Kram!

Ingela på fröst sa...

Härligt att fixa... visst är det!? Men det gäller ju att portionera ut det lite i taget så att det finns lite att fixa med närmare jul. Har gjort dina naij-siffror och även en massa bokstäver, riktigt roligt pyssel. Ska göra de där kanelprytlarna också, hittar bara inte påsen med alla stänger som jag har sparat genom åren.
Ska fixa ett inlägg om lite pyssel-big-time.
Lev väl!

Karin - Mina Rum sa...

Jag tycker att snöfallet är precis lagom. Stilla, små flingor som passar jättebra till den stämningfulla musiken.
Bilderna från bron är jättemysiga. Kram Karin

Linnegården sa...

Åh vad inbjudande och mysigt du gjort! Härligt som ger en mycket julkänslor!!

Hoppas att du får en toppen vecka!
Kram Emma

Louise sa...

Du har fixat det så mysigt på er "bro". Roligt med många foton att titta på !
Snöflingorna är söta där dom singlar ner...det gör inget att dom är små :o)

Ljuva lantliv sa...

Nu fick jag verkligen julkänslor! Så enkelt och fint. I naturen finns det vackraste materialet att arbeta med.
Önskar dig en mysig kväll!
Kram Anna

♥ Fyra årstider sa...

Underbart fint. Vilken julkänsla.
Kram Lotta

AkH sa...

Har kanske hört farstubro förut, tror jag! Så jättefint ni har utanför er farstu, härliga bilder!
Må gott!
Anna-Karin
livetharochnu-akh

Spik, skruv och drömmar sa...

Vilken inbjudande "bro" du har gjort. Det känns ombonat, mysigt och framförallt välkomnande.

Det är första gången jag hittar hit och jag kommer tillbaka...

Kram Therése

Margie’s daughter Leiny sa...

Hi Hanna, thank you for posting the blog snow link I have been looking for it too. I love your porch and totally understand your excitement on waiting for winter and Christmas decorations. Hugs, Margie.

Lotta-livets väv sa...

Så har jag gôttat mig en stund på din blogg...vackra bilder! Duktig är du och duktiga är dina syskon! Inte illa att kunna teckna så fint med blyerts!
Må gott!
Krma
/Lotta

Backstitch sa...

Oj vad mysigt ni har det på verandan. Jag blir också så sugen på att samla lite mossa, små granar, kottar mm.
Kram Moster

Anna-Lena sa...

Hej!

Vad vackert du har det på din bro! Förstår att ni trivs med att vara där och vad duktiga dina barn är som kan göra kransar! Jag såg lite snöfall idag...härligt! Ditt snöfall på bloggen var ett fint substitut tycker jag!

Önskar dig en mysig torsdag!

Kram Anna-Lena♥

Jessica sa...

Hej,
här har de första snöflingorna singlat ner idag!

Så mysigt du har på bron/förstukvisten! Mysigt att hämta pyntet i naturen.
Gillar din blomlåda (den vita med handtaget på sidan). Har beställt såna av Ola till våren...

Vilka toksnygga bilder du visade från PotteryBarn. Soffhörnan och matbordet skulle gärna få flytta in hos mig.

må gott,
kram
Jessica

Pia sa...

Ååh och aah! Det är sååå farligt att kika in här, för jag glömmer allt annat (bla tiden)! Du har hypnotiserande vackert och rofylt på dina sidor...
Kram

Maria - Villa Krutbruket sa...

A men hej där!

Saknat dig, vart har du hållit hus? :)
Ja, jag vet hur det är man samlar på sig en massa skit tex tomma kartonger till en gammal videospelare man slängde för 3 år sen *Skratt*
Åh jag saknar eld, eld, eld. Vi har våran ved i mina föräldrars loge och nu har snickarna en stor byggställning för dörren in så vi kommer ej in och hämta ved. Åh givetvis är veden slut inne *gråter* Jag vill ELDDDDDDDDDA!!!!!

Lille kissen, tänk vad skrämmande för den lille. Har inte sett detta förut, kommer ut och det är alldeles blöt och kallt om de små tassarna :( Jag förstår henne..

Ska du göra idag då?

Jag skulle ha gjort ett inlägg om en lykta jag köpt men jag har inte orkat greja på kvällarna denna vecka. Jag har endast plockat ur diskmaskinen, gjort mat och varit ute med Nenya..
Segt detta mörker, man får ingen energi. Vill bara ligga i soffan under filten..

Ikväll ska vi till Ikea och köpa fotöljer..
Jag ska sitta framför brasan ( om vi får fram ved vill säga) i helgen i nya fotöljerna med en filt och läsa..
Men först ska vi på dop, sen blir det mys hemma..
Ska ni göra?

Bla, bla bla... Ja, jag kände för att skriva av mig lite :P

Kramis!

Cornelila sa...

Så fint du har gjort på verandan, bron eller va det nu heter :-) Först tänkte jag att sådär ska jag oxå göra när vi fått färdigt med vår, men va fanken. Det kan jag göra ändå, fast taket inte e klart än. Ska bara måla putsen först!

Tyvärr e det inte så lätt o få tag i barrväxter här i platta Skåne o vid kusten o allt. Fast det kansek finns lite barrträd nere vid stranden! Sen har vi ju kottar som faller av från vår tall!

Det e bara så himla kallt o ruggigt o va ute o pyssla med sånt nu. Jag har en massa lökar som måste ner i jorden oxå, men jag har inte hunnit göra det de dagar när solen har skinit.

Flingorna blev alldeles lagom o jättefina!