lördag 17 oktober 2015

rumsgran & aloe vera


hannashantverk.blogspot.se rumsgran matrum

…och andra grönväxter.

Min rumsgran fick komma in från altanen, tror den tyckte det var kallt nog nu… den har blivit lite brun på topparna - antar att det är av kylan, hoppas den repar sig.
Köpte den i december ifjol, inför julreportage som skulle göras. Lite roligt, den bär märken av reportaget än, då den blev lite bränd på en av topparna, så den har fortsatt växa krokigt just på den grenen …och när vi bytte tak i somras blev den bränd av solen ute, så den är fläckvis ljusare i färgen. En rumsgran med minnen :)

På tal om julreportaget, det kommer ut nu i år, snart ...i både Drömhem & Trädgård, engelska 25 Beautiful Homes, och holländska Flair. Spännande!


Tillbaka till grönskan, impulsköpte en aloe vera på Coop. Jag har inte plats för fler krukväxter egentligen ..men jag kunde inte hålla mig.
Ny jord i större innerkruka, och ner i en av mina diy betongkrukor. Like it, a lot!
Jag hade en aloe vera planta för många herrans år sedan, fick ett skott av någon, den växte som ogräs och jag lessnade efter några år …hoppas den här inte 'drar iväg' lika fort, för just nu är den ju så snygg!

hannashantverk.blogspot.se diy betongkruka aloe vera höstens trendväxter

hannashantverk.blogspot.se rumsgran matrum
Rumsgranen har vuxit drygt 20cm på höjden sen jag köpte den ifjol, ja säkert lika mycket på bredden :)

hannashantverk.blogspot.se matrum fiolfikus murgröna fåtölj diy fotpall kabeltrumma
Fiolfikusen som jag köpte för ett par år sedan har även den dragit iväg på höjden, snart uppe i taket.
Måste toppa den snart.

orkidé betongkruka marshall speaker
Orkidén fick jag i 40-årspresent av en kär gammal vän, jag hoppas jag lyckas hålla den vid liv länge. 

hannashantverk.blogspot.se matrum trendväxter rumsgran aloe vera bolig dröm

diy beyongkruka aloe vera trendväxter


Ha d gott!
Kram  Hanna



3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken härlig blogg du har, tittar in till dig lite då och då. Har också en rumsgran de pryder verkligen sin plats.
Ha en bra helg!
Birgitta

Lindblomman sa...

Hade också en rumsgran, länge. Men så rev katten ner den i golvet, eftre det så repade den sej aldrig.
Såg att IKEA har rumsgranar till superbra pris nu =)

Kram

Annette sa...

Så vackert hem ni har. Roligt att se hur ni använder den gamla stegen. Vi har en sådan stående i vårt magasin, jag kanske skulle fixa till den och ha inne..? Kul också att se paraplyblomman. Det verkar som de stora, gröna växterna är på väg tillbaka in i hemmen efter en längre periods bortavaro. När jag var tonåring älskade jag monsteror och andra stora växter, men sedan har det varit en period med mest orkidéer och mindre växter. Tror det får bli en tur till handelsträdgården :)