söndag 25 september 2011

Chicagoblandning


Den godaste inläggningen hittills ..som jag testat iallafall :)
Gurkorna ni såg i förra inlägget ligger i dessa burkar, tillsammans med squash/zucchini och lite annat man kan skörda såhär på hösten! Receptet hittade jag för några år sen på en blogg (minns inte vilken), har även sett det i ett forum på nätet, tror det har varit med i nån tidning också... Det här är min variant :)

den loppisfyndade tratten kom till användning!


Koka upp... 
6 dl vatten
4dl ättikssprit 12%
6dl socker
2msk salt
2msk gult senapsfrö (och/eller brunt, jag blandade)

Finhacka...
3 stora eller 4 små gula lökar
Blanda ner löken och sjud i 5 minuter.

Blanda ner...
ca 1.5 kg squash
2 st slanggurkor
3 st morötter
3 st paprikor (jag tog röda & gröna)   Allt delat i mindre bitar...

Sjud sedan allt i 15 minuter, tillsätt konserveringsmedel, häll upp på steriliserade (100 grader i ugn) burkar och lägg på lock.
Grönsakerna kan man nog variera som man vill... morötter var inte med i originalet, utan 2 kg squash, en gurka och fyra paprikor. Chili kan säkert vara gott att ha i, pumpa... osv.

Tillägg; Det var hos Åsa/Bakom berget jag hittade receptet :)


Ha d gott!
Kram ♥♥♥ Hanna

3 kommentarer:

bakom berget sa...

Va kul! Det var jag som hade ett inlägg om det. Visst är det gott!
Ha det bra! Kram Åsa.

emblas-kanel sa...

Den så god ut - og så flotte emaljeting du har! Nydelige.
Klem fra Eva :-)

Wallis sa...

Du skriver att man ska ha i konserveringsmedel. ???? Hur mycket jag?